Isokhujaeva Munira Yashnarovna
- Marketing jurnali 11-son, 2025-yil

- 3 дек.
- 2 мин. чтения

INTEGRATED E-COMMERCE MANAGEMENT SYSTEM BASED ON THE
ERPI INDEX: CONCEPT, METHODOLOGY, AND MANAGEMENT
MECHANISMS FOR THE DEVELOPMENT OF E-COMMERCE IN
UZBEKISTAN
Isokhujaeva Munira Yashnarovna
professor of the department “Economics”
University of management and future technologies, PhD.
E-mail: munira.isokhuzhaeva@mail.ru
Abstract
The article presents a conceptual model of the integrated ERPI (E-commerce
Readiness & Performance Index) focused on improving public administration of ecommerce
in Uzbekistan. A key feature of the methodology is a stimulating, incentivebased
approach based on supporting and developing entrepreneurs. This approach is
based on a humanistic management paradigm that emphasizes the importance of
internal motivation, constructive choice, and growth stimulation. ERPI includes an
assessment of digital readiness, operational efficiency, and compliance levels, forming
mechanisms for positively motivating businesses to engage in official activities and
exit the shadow sector. The methodological framework is based on institutional and
managerial principles and incentive management methods, as well as international
standards for the digital economy. The proposed model ensures the transparency of the
digital market, stimulates innovation, improves the quality of government support
instruments, and contributes to the sustainable development of e-commerce in
Uzbekistan.
Keywords: E-commerce, ERPI index, digital economy, e-commerce
management, integrated management system, platform model, digital infrastructure,
online marketplaces, electronic payment systems, logistics ecosystem, data analytics,
digital transformation.
Annotatsiya
Maqolada Oʻzbekistonda elektron tijoratni davlat tomonidan boshqarishni
takomillashtirishga yoʻnaltirilgan ERPI (E-commerce Readiness & Performance
Index) integrallashgan indeksining konseptual modeli taqdim etilgan. Metodikaning
asosiy xususiyati tadbirkorlarni qoʻllab-quvvatlash va rivojlantirishga asoslangan
yondashuv hisoblanadi. Bunday yondashuv insonparvar boshqaruv paradigmasiga
asoslanadi va unda ichki motivatsiya, konstruktiv tanlov hamda oʻsishni
ragʻbatlantirishning muhimligi taʼkidlanadi. ERPI raqamli tayyorgarlik darajasi,
operatsion samaradorlik va komplayens koʻrsatkichlarini baholaydi hamda biznesni
rasmiy faoliyatga va yashirin iqtisodiyotidan chiqishga undovchi ijobiy motivatsiya
mexanizmlarini shakllantiradi. Metodologik asos institutsional-boshqaruv tamoyillari,
ragʻbatlantiruvchi boshqaruv usullari hamda xalqaro raqamli iqtisodiyot standartlariga
tayanadi. Taklif etilgan model raqamli bozor shaffofligini taʼminlaydi, innovatsiyalarni
ragʻbatlantiradi, davlat qoʻllab-quvvatlash vositalarining sifatini oshiradi va
Oʻzbekistonda e-commerceʼning barqaror rivojlanishiga xizmat qiladi. Kalit soʻzlar: e-commerce, ERPI indeksi, raqamli iqtisodiyot, elektron tijoratni
boshqarish, integratsiyalashgan boshqaruv tizimi, platforma modeli, raqamli
infratuzilma, onlayn bozorlar, elektron toʻlov tizimlari, logistika ekotizimi,
maʼlumotlar analitikasi, raqamli transformatsiya.
Аннотация
В статье представлена концептуальная модель интегрированного индекса
ERPI (E-commerce Readiness & Performance Index), ориентированная на
совершенствование государственного управления электронной коммерцией в
Узбекистане. Ключевой особенностью методики является стимулирующий,
поощрительный подход, основанный на поддержке и развитии
предпринимателей. Такой подход основан на гуманистической управленческой
парадигме, где подчёркивается важность внутренней мотивации,
конструктивного выбора и стимулирования роста. ERPI включает оценку
цифровой готовности, операционной эффективности и уровня комплаенса,
формируя механизмы позитивной мотивации бизнеса к официальной
деятельности и выходу из теневого сектора. Методологическая основа опирается
на институционально-управленческие принципы и поощрительные методы
управления, а также на международные стандарты цифровой экономики.
Предложенная модель обеспечивает прозрачность цифрового рынка,
стимулирует инновации, улучшает качество государственных инструментов
поддержки и способствует устойчивому развитию e-commerce в Узбекистане.
Ключевые слова: Электронная коммерция, индекс ERPI, цифровая
экономика, управление электронной коммерцией, интегрированная система
управления, платформенная модель, цифровая инфраструктура, интернет-
магазины, электронные платежные системы, логистическая экосистема,
аналитика данных, цифровая трансформация.










Комментарии