top of page

Isokhujaeva Munira Yashnarovna

ree

INTEGRATED E-COMMERCE MANAGEMENT SYSTEM BASED ON THE

ERPI INDEX: CONCEPT, METHODOLOGY, AND MANAGEMENT

MECHANISMS FOR THE DEVELOPMENT OF E-COMMERCE IN

UZBEKISTAN

Isokhujaeva Munira Yashnarovna

professor of the department “Economics”

University of management and future technologies, PhD.

Abstract

The article presents a conceptual model of the integrated ERPI (E-commerce

Readiness & Performance Index) focused on improving public administration of ecommerce

in Uzbekistan. A key feature of the methodology is a stimulating, incentivebased

approach based on supporting and developing entrepreneurs. This approach is

based on a humanistic management paradigm that emphasizes the importance of

internal motivation, constructive choice, and growth stimulation. ERPI includes an

assessment of digital readiness, operational efficiency, and compliance levels, forming

mechanisms for positively motivating businesses to engage in official activities and

exit the shadow sector. The methodological framework is based on institutional and

managerial principles and incentive management methods, as well as international

standards for the digital economy. The proposed model ensures the transparency of the

digital market, stimulates innovation, improves the quality of government support

instruments, and contributes to the sustainable development of e-commerce in

Uzbekistan.

Keywords: E-commerce, ERPI index, digital economy, e-commerce

management, integrated management system, platform model, digital infrastructure,

online marketplaces, electronic payment systems, logistics ecosystem, data analytics,

digital transformation.

Annotatsiya

Maqolada Oʻzbekistonda elektron tijoratni davlat tomonidan boshqarishni

takomillashtirishga yoʻnaltirilgan ERPI (E-commerce Readiness & Performance

Index) integrallashgan indeksining konseptual modeli taqdim etilgan. Metodikaning

asosiy xususiyati tadbirkorlarni qoʻllab-quvvatlash va rivojlantirishga asoslangan

yondashuv hisoblanadi. Bunday yondashuv insonparvar boshqaruv paradigmasiga

asoslanadi va unda ichki motivatsiya, konstruktiv tanlov hamda oʻsishni

ragʻbatlantirishning muhimligi taʼkidlanadi. ERPI raqamli tayyorgarlik darajasi,

operatsion samaradorlik va komplayens koʻrsatkichlarini baholaydi hamda biznesni

rasmiy faoliyatga va yashirin iqtisodiyotidan chiqishga undovchi ijobiy motivatsiya

mexanizmlarini shakllantiradi. Metodologik asos institutsional-boshqaruv tamoyillari,

ragʻbatlantiruvchi boshqaruv usullari hamda xalqaro raqamli iqtisodiyot standartlariga

tayanadi. Taklif etilgan model raqamli bozor shaffofligini taʼminlaydi, innovatsiyalarni

ragʻbatlantiradi, davlat qoʻllab-quvvatlash vositalarining sifatini oshiradi va

Oʻzbekistonda e-commerceʼning barqaror rivojlanishiga xizmat qiladi. Kalit soʻzlar: e-commerce, ERPI indeksi, raqamli iqtisodiyot, elektron tijoratni

boshqarish, integratsiyalashgan boshqaruv tizimi, platforma modeli, raqamli

infratuzilma, onlayn bozorlar, elektron toʻlov tizimlari, logistika ekotizimi,

maʼlumotlar analitikasi, raqamli transformatsiya.

Аннотация

В статье представлена концептуальная модель интегрированного индекса

ERPI (E-commerce Readiness & Performance Index), ориентированная на

совершенствование государственного управления электронной коммерцией в

Узбекистане. Ключевой особенностью методики является стимулирующий,

поощрительный подход, основанный на поддержке и развитии

предпринимателей. Такой подход основан на гуманистической управленческой

парадигме, где подчёркивается важность внутренней мотивации,

конструктивного выбора и стимулирования роста. ERPI включает оценку

цифровой готовности, операционной эффективности и уровня комплаенса,

формируя механизмы позитивной мотивации бизнеса к официальной

деятельности и выходу из теневого сектора. Методологическая основа опирается

на институционально-управленческие принципы и поощрительные методы

управления, а также на международные стандарты цифровой экономики.

Предложенная модель обеспечивает прозрачность цифрового рынка,

стимулирует инновации, улучшает качество государственных инструментов

поддержки и способствует устойчивому развитию e-commerce в Узбекистане.

Ключевые слова: Электронная коммерция, индекс ERPI, цифровая

экономика, управление электронной коммерцией, интегрированная система

управления, платформенная модель, цифровая инфраструктура, интернет-

магазины, электронные платежные системы, логистическая экосистема,

аналитика данных, цифровая трансформация.


Комментарии


bottom of page