Khojiev Elshod
- Marketing jurnali 2-son

- 13 мая 2024 г.
- 2 мин. чтения

IMPACT OF MARKETING RESEARCH ON FOREIGN TRADE ACTIVITIES – EVALUATION OF MARKETING RESEARCH ON THE EXPORT QUANTITY GROWTH
Khojiev Elshod
TSUE., researcher. PhD.
Abstract. One of the key tasks in foreign trade policy in an enterprise is to conduct marketing research when it comes to exporting products. The main solution is properly identify who is a client for our goods that have a high potential for sale in foreign markets to design the most effective supporting programs for exporters. The purpose of this paper is to define the role of marketing research and its impact on the foreign trade turnover of a company. For this aim, the relevance of the marketing research to the potential of the export in agricultural products evaluation is recognized on a basis of econometric analysis. This is an examination of the marketing research for the current export potential of a company and its export quantity. The results indicate the impact of marketing research on export which has been conducted some companies compared to foreign trade companies which did not conduct a marketing research demonstrates a high difference in export growth.
Keywords: marketing research, export, international trade
Annotatsiya. Korxonada tashqi savdo siyosatining asosiy vazifalaridan biri mahsulot eksport qilishda marketing tadqiqotlarini o‘tkazishdan iborat. Asosiy yechim shundan iboratki, tashqi bozorlarda sotish uchun yuqori salohiyatga ega bo‘lgan tovarlarimizga kim mijoz ekanligini to‘g‘ri aniqlash orqali eksportchilar uchun eng samarali qo‘llab-quvvatlash dasturlarini ishlab chiqishdir. Ushbu maqolaning maqsadi marketing tadqiqotlarining rolini va uning kompaniyaning tashqi savdo aylanmasiga ta’sirini aniqlash hisoblanadi. Shu maqsadda ekonometrik tahlil asosida qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining eksport salohiyatiga marketing tadqiqotlarining ta’sirini baholandi. So‘rovnomada ishtirok etgan korxonalarning joriy eksport salohiyati va uning eksport miqdoriga marketing tadqiqotlarini olib borishning ta’siri tekshirildi. Natijalar shuni ko‘rsatdiki, ayrim korxonalarda o‘tkazilgan marketing tadqiqotlarining eksportga ta’siri, marketing tadqiqotini o‘tkazmagan tashqi savdo korxonalari bilan solishtirganda eksport o‘sishida katta farq borligini ko‘rsatadi.
Kalit so‘zlar. marketing tadqiqotlari, eksport, xalqaro savdo
Аннотация. Одной из ключевых задач внешнеторговой политики на предприятии является проведение маркетинговых исследований при экспорте продукции. Основное решение – правильно определить, кто является клиентом наших товаров, имеющих высокий потенциал для продажи на внешних рынках, и разработать наиболее эффективные программы поддержки экспортеров. Цель данной работы – определить роль маркетинговых исследований и их влияние на внешнеторговый оборот компании. С этой целью на основе эконометрического анализа признается актуальность маркетинговых исследований для потенциала экспорта в оценке сельскохозяйственной продукции. Это проверка маркетингового исследования текущего экспортного потенциала компании и объема ее экспорта. Результаты показывают, что влияние маркетинговых исследований на экспорт, которые были проведены некоторыми компаниями, по сравнению с внешнеторговыми компаниями, которые не проводили маркетинговые исследования, демонстрирует высокую разницу в росте экспорта.
Ключевые слова. маркетинговые исследования, экспорт, международная торговля.










Комментарии