top of page

Makhmudova Munisakhon Abbos qizi

ree

E-COMMERCE DIFFERENCES BETWEEN DEVELOPING AND

DEVELOPED COUNTRIES

Makhmudova Munisakhon Abbos qizi

Doctoral Student of the Department of Business Management,

Tashkent State University of Economics

Abstract

E-commerce is a huge component of the digital economy as the business market

landscape is now based on digital competition. E-commerce assists with national

development through the creation of jobs and import tax. However, developing

countries are lagging in e-commerce adoption due to internet challenges, trust, and

security issues about online payment facilities. Despite these challenges, this study

aimed at understanding the factors influencing e-commerce adoption in developing

countries. The factors are built from the benefits and challenges of adoption. To address

the research aim, the study identified the challenges and benefits of e-commerce

adoption in developing countries using a systematic literature review methodology.

Keywords: digitalisation, e-commerce, market competition, infrastructure,

challenges, global economies, developed countries, buying and selling, economic

growth.

Annotatsiya

Elektron tijorat raqamli iqtisodiyotning ulkan tarkibiy qismidir, chunki biznes

bozori landshafti endi raqamli raqobatga asoslangan. Elektron tijorat ish oʻrinlari

yaratish va import soligʻi orqali milliy rivojlanishga yordam beradi. Biroq,

rivojlanayotgan mamlakatlar Internetdagi muammolar, ishonch va onlayn toʻlov

vositalariga oid xavfsizlik muammolari tufayli elektron tijoratni qabul qilishda orqada

qolmoqda. Ushbu qiyinchiliklarga qaramay, ushbu tadqiqot rivojlanayotgan

mamlakatlarda elektron tijoratni qabul qilishga taʼsir qiluvchi omillarni tushunishga

qaratilgan. Omillar asrab olishning afzalliklari va qiyinchiliklaridan kelib chiqadi.

Tadqiqot maqsadini hal qilish uchun tadqiqot adabiyotlarni tizimli koʻrib chiqish

metodologiyasidan foydalangan holda rivojlanayotgan mamlakatlarda elektron

tijoratni qoʻllashning qiyinchiliklari va afzalliklarini aniqladi.

Kalit soʻzlari: raqamlashtirish, elektron tijorat, bozor raqobati, infratuzilma,

muammolar, global iqtisodiyot, rivojlangan mamlakatlar, sotib olish va sotish,

iqtisodiy o‘sish.

Аннотация

Электронная коммерция является важнейшим компонентом цифровой

экономики, поскольку ландшафт рынка бизнеса в настоящее время основан на

цифровой конкуренции. Электронная коммерция способствует национальному

развитию за счет создания рабочих мест и импортных пошлин. Однако

развивающиеся страны отстают в принятии электронной коммерции из-за

проблем с Интернетом, доверия и вопросов безопасности электронных-

платежей. Несмотря на эти проблемы, данное исследование было направлено на

понимание факторов, влияющих на принятие электронной коммерции в развивающихся странах. Факторы выстраиваются на основе преимуществ и

проблем принятия. Для достижения цели исследования в исследовании были

выявлены проблемы и преимущества принятия электронной коммерции в

развивающихся странах с использованием методологии систематического

обзора литературы.

Ключевые слова: цифровизация, электронная коммерция, рыночная

конкуренция, инфраструктура, проблемы, мировая экономика, развитые страны,

купля-продажа, экономический рост.


Комментарии


bottom of page