top of page

Sharipov Kongratbay Avezimbetovich

ree

ASSESSMENT OF E-COMMERCE’S ROLE IN ECONOMIC

DEVELOPMENT

Sharipov Kongratbay Avezimbetovich

Minister of Higher Education, Science, and Innovation of the Republic of

Uzbekistan, Doctor of Science, Professor.

Karimova Shirin Zoxid qizi

Department of digital economy, TSUE, PhD senior teacher

Sodiqova Dilafruz Zoxid qizi

Department of International Economy, UWED

Abstract

This study investigates the relationship between e-commerce variables and GDP

growth in developing countries using panel data estimation techniques. The analysis

employs a regression model that includes key determinants such as e-commerce market

growth, revenue from e-commerce, secure internet servers, the UNCTAD B2C Ecommerce

Index, the percentage of internet shoppers, and the share of individuals using

the internet. By utilizing balanced panel data from 20 developing countries, this

research aims to uncover the dynamic effects of e-commerce on economic growth. The

results suggest significant relationships among the variables, highlighting the

importance of e-commerce development for stimulating GDP growth in these

economies.

Keywords: Digitalization, E-commerce, GDP Growth, Developing Countries,

Panel Data Estimation, UNCTAD B2C E-commerce Index, Regression Analysis.

Annotatsiya

Ushbu tadqiqotda rivojlanayotgan mamlakatlarda elektron tijorat

ko‘rsatkichlarining YaIM o‘sishiga ta’siri panel ma’lumotlar asosida baholandi.

Regressiya modeliga elektron tijorat bozori hajmi, daromadi, xavfsiz internet serverlar

soni, UNCTAD B2C indeksi, internet xaridorlari va foydalanuvchilari ulushi kabi

asosiy omillar kiritildi. 20 ta davlatga oid muvozanatli ma’lumotlar asosida olib

borilgan tahlil orqali elektron tijoratning iqtisodiy o‘sishga qo‘shgan hissasi aniqlab

berildi. Natijalar ushbu ko‘rsatkichlar bilan YaIM o‘sishi o‘rtasida mustahkam

bog‘liqlik mavjudligini ko‘rsatdi.

Kalit so‘zlar: raqamlashtirish, elektron tijorat, YaIM o‘sishi, rivojlanayotgan

mamlakatlar, panel ma’lumotlar tahlili, UNCTAD B2C indeksi, regressiya tahlili.

Аннотация

В настоящем исследовании была оценена взаимосвязь между показателями

электронной коммерции и ростом ВВП в развивающихся странах с применением

панельного анализа. В регрессионную модель были включены такие ключевые

переменные, как объем рынка электронной торговли, доходы, количество

защищённых интернет-серверов, индекс UNCTAD, B2C, доля интернет-

покупателей и пользователей. На основе сбалансированных данных по 20 странам была проведена оценка влияния электронной коммерции на

экономический рост. Результаты показали наличие устойчивой связи между

переменными и ростом ВВП.

Ключевые слова: цифровизация, электронная коммерция, рост ВВП,

развивающиеся страны, панельный анализ, индекс UNCTAD B2C,

регрессионный анализ.



Comments


bottom of page