Sharipov Kongratbay Avezimbetovich
- Marketing jurnali 5-son 2025 yil
- 4 июн.
- 2 мин. чтения

ASSESSMENT OF E-COMMERCE’S ROLE IN ECONOMIC
DEVELOPMENT
Sharipov Kongratbay Avezimbetovich
Minister of Higher Education, Science, and Innovation of the Republic of
Uzbekistan, Doctor of Science, Professor.
Karimova Shirin Zoxid qizi
Department of digital economy, TSUE, PhD senior teacher
E-mail: sh.karimova@tsue.uz
Sodiqova Dilafruz Zoxid qizi
Department of International Economy, UWED
E-mail: dsodiqova@uwed.uz
Abstract
This study investigates the relationship between e-commerce variables and GDP
growth in developing countries using panel data estimation techniques. The analysis
employs a regression model that includes key determinants such as e-commerce market
growth, revenue from e-commerce, secure internet servers, the UNCTAD B2C Ecommerce
Index, the percentage of internet shoppers, and the share of individuals using
the internet. By utilizing balanced panel data from 20 developing countries, this
research aims to uncover the dynamic effects of e-commerce on economic growth. The
results suggest significant relationships among the variables, highlighting the
importance of e-commerce development for stimulating GDP growth in these
economies.
Keywords: Digitalization, E-commerce, GDP Growth, Developing Countries,
Panel Data Estimation, UNCTAD B2C E-commerce Index, Regression Analysis.
Annotatsiya
Ushbu tadqiqotda rivojlanayotgan mamlakatlarda elektron tijorat
ko‘rsatkichlarining YaIM o‘sishiga ta’siri panel ma’lumotlar asosida baholandi.
Regressiya modeliga elektron tijorat bozori hajmi, daromadi, xavfsiz internet serverlar
soni, UNCTAD B2C indeksi, internet xaridorlari va foydalanuvchilari ulushi kabi
asosiy omillar kiritildi. 20 ta davlatga oid muvozanatli ma’lumotlar asosida olib
borilgan tahlil orqali elektron tijoratning iqtisodiy o‘sishga qo‘shgan hissasi aniqlab
berildi. Natijalar ushbu ko‘rsatkichlar bilan YaIM o‘sishi o‘rtasida mustahkam
bog‘liqlik mavjudligini ko‘rsatdi.
Kalit so‘zlar: raqamlashtirish, elektron tijorat, YaIM o‘sishi, rivojlanayotgan
mamlakatlar, panel ma’lumotlar tahlili, UNCTAD B2C indeksi, regressiya tahlili.
Аннотация
В настоящем исследовании была оценена взаимосвязь между показателями
электронной коммерции и ростом ВВП в развивающихся странах с применением
панельного анализа. В регрессионную модель были включены такие ключевые
переменные, как объем рынка электронной торговли, доходы, количество
защищённых интернет-серверов, индекс UNCTAD, B2C, доля интернет-
покупателей и пользователей. На основе сбалансированных данных по 20 странам была проведена оценка влияния электронной коммерции на
экономический рост. Результаты показали наличие устойчивой связи между
переменными и ростом ВВП.
Ключевые слова: цифровизация, электронная коммерция, рост ВВП,
развивающиеся страны, панельный анализ, индекс UNCTAD B2C,
регрессионный анализ.
Comments